فرهنگی سیاسی اجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم

با یاری خداوند متعال و با سلام و صلوات به انبیاء بزرگوار الهی و ائمه معصومین صلوات علیهم اجعمین.......

حال که مسئولان نظامی ما اعم از ارتش و سپاه که خبرگان جنگ می‌باشند، صریحاً اعتراف می‌کنند که ارتش اسلام به این زودی‌ها هیچ پیروزی به دست نخواهند آورد و نظر به این که مسئولان دلسوز نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی از این پس جنگ را به هیچ وجه به صلاح کشور نمی‌دانند و با قاطعیت می‌گویند که یک دهم سلاحهایی را که استکبار شرق و غرب در اختیار صدام گذارده‌اند به هیچ وجه و با هیچ قیمتی نمی‌شود در جهان تهیه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که یکی از ده‌ها گزارش نظامی سیاسی است که بعد از شکست‌های اخیر به اینجانب رسیده و به اعتراف جانشینی فرمانده کل نیروهای مسلح،فرمانده سپاه یکی از معدود فرماندهانی است که در صورت تهیه مایحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ می‌باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاحهای شیمیایی و نبود وسائل خنثی کننده آن، اینجانب با آتش بس موافقت می‌نمایم و برای روشن شدن در مورد اتخاذ این تصمیم تلخ به
نکاتی از نامه فرمانده سپاه که در تاریخ 2/4/67 نگاشته است اشاره می‌شود، فرمانده مزبور نوشته است تا پنج سال دیگر ما هیچ پیروزی نداریم، ممکن است در صورت داشتن وسائلی که در طول پنج سال به دست می‌آوریم قدرت عملیات انهدامی و یا مقابله به مثل را داشته‌ باشیم و بعد از پایان سال 71 اگر ما دارای 350 تیپ پیاده و 2500 تانک و 3000 توپ و 300هواپیمای جنگی و 300 هلیکوپتر ...که از ضرورتهای جنگ در آن موقع است - داشته باشیم می‌توان گفت به امید خدا بتوانیم عملیات آفندی داشته باشیم. وی می‌گوید قابل ذکر است که باید توسعه نیروی سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نیم افزایش پیدا کند، او آورده است البته آمریکا را هم باید از خلیج فارس بیرون کنیم والا موفق نخواهیم بود.
این فرمانده مهمترین قسمت موفقیت طرح خود را تهیه به موقع بودجه و امکانات دانسته است و آورده است که بعید به نظر می‌رسد دولت و ستاد فرماندهی کل قوا بتوانند به تعهد عمل کنند. البته با ذکر این مطالب می‌گوید باید باز هم جنگید که این دیگر شعاری بیش نیست. آقای نخست وزیر از قول وزرای اقتصاد و بودجه وضع مالی نظام را زیر صفر اعلام کرده‌اند، مسئولان جنگ می‌گویند تنها سلاحهائی را که در شکستهای اخیر از دست داده‌ایم به اندازه تمام بودجه‌ای‌ است که برای سپاه و ارتش در سال جاری در نظر گرفته شده بود. مسئولان سیاسی می‌گویند از آنجا که مردم فهمیده‌اند پیروزی سریعی به دست نمی‌آید شوق رفتن به جبهه در آنها کم شده است. شما عزیزان از هر کس بهتر می‌دانید که این تصمیم برای من چون زهر کشنده است ولی راضی به رضای خداوند متعال هستم و برای صیانت از دین او و حفاظت از جمهوری اسلامی اگر آبروئی داشته باشم خرج می‌کنم، خداوندا ما برای دین تو قیام کردیم و برای دین تو جنگیدیم و برای حفظ دین تو آتش بس را قبول می‌کنیم.

خداوندا تو خود شاهدی که ما لحظه‌ای با آمریکا و شوروی و تمام قدرتهای جهان سرسازش نداریم و سازش با ابرقدرتها و قدرتها را پشت کردن به اصول اسلامی خود می‌دانیم. خداوندا در جهان شرک و کفر و نفاق در جهان پول و قدرت و حیله و دوروئی ما غریبیم، تو خود یاریمان کن. خداوندا در همیشه تاریخ وقتی انبیاء و اولیا و علماء تصمیم گرفته اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را در هم آمیزند و جامعه‌ای دور از فساد و تباهی تشکیل دهند با مخالفتهای ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌‌های زمان خود مواجه شده‌اند.

خداوندا، ما فرزندان اسلام و انقلابمان را برای رضای تو قربانی کردیم غیر از تو هیچکس را نداریم ما را برای اجرای فرامین و قوانین خود یاری فرما، خداوند از تو می‌‌خواهم تا هر چه زودتر شهادت را نصیبم فرمائی. گفتم جلسه‌ای تشکیل گردد آتش بس را به مردم تفهیم نمایند.
مواظف باشید ممکن است افراد داغ و تند با شعارهای انقلابی شما را از آنچه صلاح اسلام است دور کنند، صریحا می‌گویم باید تمام همتتان در توجیه این کار باشد. قدمی انحرافی حرام است و موجب عکس العمل می‌شود.
شما می‌دانید که مسئولان رده بالای نظام با چشمی خونبار و قلبی مالامال از عشق به اسلام و میهن اسلامی‌مان چنین تصمیمی گرفته‌اند خدا را در نظر بگیرید و هر چه اتفاق می‌افتد از دوست بدانید، و السلام علینا و علی عباد الله الصالحین.

روح‌الله الموسوی الخمینی

شنبه 25/تیر/67

+ تاریخ جمعه 16 بهمن 1394 ساعت 21:55 نویسنده نستوه |

آیت الله خامنه اي ، رئيس جمهور، طي نامه اي به محضر امام خميني اعلام داشته بود :
.. . پيشنهاد مشخص اينجانب كه قبلا نيز كتبا و شفاها معروض گرديده ، اين است كه :
1- كليه امور مربوط به نيروهاي مسلح ، ارتش ، سپاه ، ژاندارمري اعم از عمليات ، پشتيباني ، امور سازماني و اداري و غيره به شخص واحدي مفوض و محول گردد.
2- شخص مزبور از سوي حضرتعالي موظف گردد كه امور را از نزديك و با قاطعيت تمشيت كند.
3- دادگاه نيروهاي مسلح موظف گردد كه در تعقيب قضايي متهمين و اجراي محكوميتها به طور كامل از نظر و دستور وي تبعيت كند. با توجه به همه جوانب ، به نظر اينجانب ، تنها فرد مناسب براي تصدي اين مسئوليت مهم ، جناب آقاي هاشمي رفسنجاني است . امام خميني در پاسخ چنين مرقوم فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ علي اكبر هاشمي رفسنجاني - دامت افاضاته
با توجه به درگيري روياروي امريكاي جهانخوار عليه اسلام و ايران و هماهنگي غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامي و جلوگيري از پيروزي اسلام ،به پيشنهاد رئيس جمهور محترم ، جناب حجت الاسلام آقاي خامنه اي - دامت افاضاته -جنابعالي را با تمام اختيارات به جانشيني فرماندهي كل قوا منصوب مي نمايم . و جنابعالي موظف به اجراي دستورات ذيل مي باشيد:
1- ايجاد ستاد فرماندهي كل تا تهيه زمينه وحدت كامل .
2- هماهنگي كامل ارتش ، سپاه ، بسيج و نيروهاي انتظامي در تمامي زمينه هاي دفاع مقدس اسلام . بديهي است انسجام و ادغام مورد قبول و صحيح ادارات و سازمانهاي مربوط و پشتيباني كننده در هماهنگي نيروهاي مسلح نقش اساسي را دارا خواهند بود.
3- تمركز صنايع نظامي و تهيه مايحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امكانات تعميراتي ،پشتيباني ، فني ، مهندسي ، رزمي ، آموزشي و تحقيقاتي و نيز بسيج همه امكانات و ابزار درجهت اهداف مشخص از سوي فرماندهي كل .
4- سعي در استفاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها؛ و جلوگيري از به كار گرفتن امكانات مادي و معنوي در غير موارد ضروري . و در همين راستا، حذف يا ادغام سازمانها و تشكيلات تكراري و غيرضروري .
5- تمركز امور تبليغي و فرهنگي نيروهاي مسلح در تمام زمينه ها.
6- استفاده درست و قاطع از قوانين دادگاه نظامي در زمان جنگ و تنبيه متخلف در هررده .
7- بهره برداري صحيح از كمكهاي مردمي در تمامي زمينه ها.
قواي مقننه و اجراييه و قضاييه موظفند تمامي امكانات و سياستهاي خود را در جهت نيازهاي جنگ به كار گيرند.
از مردم عزيز ايران و نيروهاي نظامي و انتظامي مي خواهم تا با صبر و شكيبايي انقلابي و با قدرت و استقامت در مقابل توطئه هاي استكبار جهاني ايستادگي نمايند؛ ومطمئن باشند كه پيروزي از آن صابران است . جهان امروز غرق در نامردميها وحيله هاست ؛ و شما ياران اسلام در اوج قداست و شرافت مي باشيد. من به همه شما دعامي كنم ، خداوند يار و پشتيبان مبارزان راه خدا باد. توفيق جنابعالي را از خداي تعالي مسئلت دارم . والسلام عليكم و رحمه الله .
روح الله الموسوي الخميني

+ تاریخ جمعه 16 بهمن 1394 ساعت 18:29 نویسنده نستوه |

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب آقای روحانی
رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیّت ملّی (دامت توفیقاته)

با سلام و تحیّت؛
اکنون که موافقت‌نامه‌ی موسوم به «برجام» پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ویژه و دیگر کمیسیون‌ها و نیز در شورای عالی امنیّت ملّی، سرانجام از مجاری قانونی عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم میدانم نکاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست‌اندرکارانِ مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصتهای کافی برای رعایت و حفظ منافع ملّی و مصالح عالیه‌ی کشور در اختیار داشته باشید.

۱) پیش از هر چیز لازم میدانم از همه‌ی دست‌اندرکاران این فرایند پرچالش، در همه‌ی دوره‌ها از جمله هیئت مذاکره‌کننده‌ی اخیر که در توضیح نقاط مثبت و در اصلِ تثبیت آن نقاط همه‌ی سعی ممکن خود را به کار بردند، و نیز از منتقدانی که با ریزبینیِ قابل تحسین، نقاط ضعف آن را به همه‌ی ما یادآور شدند و مخصوصاً از رئیس و اعضای کمیسیون ویژه‌ی مجلس و نیز از اعضای عالی‌مقام شورای عالی امنیّت ملّی که با درج ملاحظات مهمّ خود، برخی از نقاط خلأ را پوشش دادند، و سرانجام از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند، و نیز از رسانه‌ی ملی و نویسندگان مطبوعات کشور که با همه‌ی اختلاف‌نظرها، در مجموع تصویر کاملی از این موافقت‌نامه در برابر افکار عمومی نهادند، قدردانی خود را اعلام دارم. این مجموعه‌ی پر حجم کار و تلاش و فکر در مسئله‌ای که گمان میرود از جمله‌ی مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایه‌ی خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان میتوان گفت که پاداش الهی برای این نقش آفرینی‌های مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدایت ذات حضرت حق خواهد بود، ان‌شاءالله؛ زیرا وعده‌ی نصرت الهی در برابر نصرت دین او، تخلّف‌ناپذیر است.

۲) جنابعالی با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی، طبعاً دانسته‌اید که دولت ایالات آمریکا، در قضیّه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دو نامه به اینجانب مبنی بر اینکه قصد براندازیِ جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرف‌داری‌اش از فتنه‌های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله‌ی نظامی و حتّی هسته‌ای –که میتواند به کیفرخواست مبسوطی علیه وی در دادگاه‌های بین‌المللی منتهی شود– پرده از نیّت واقعی سران آمریکا برداشت. صاحب‌نظران سیاسی عالَم و افکار عمومی بسیاری از ملّتها، بوضوح تشخیص میدهند که عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیّت و هویّت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حقّ اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی و دست‌اندازی به ملّتهای ضعیف، افشای حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌های قرون وسطائی و سرکوب ملّتهای مستقل، دفاع بی‌وقفه از ملّت فلسطین و گروه‌های مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمده‌ای را تشکیل میدهند که دشمنی رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت.
چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسئله‌ی هسته‌ای و مذاکرات طولانی و ملال‌آور آن، نشان داد که این نیز یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریب‌کاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اوّلیّه‌ی آنان که با نیّت قبول مذاکره‌ی مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانه‌ی آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاییِ دخیل در مذاکرات، همه نشان‌دهنده‌ی آن است که ورود فریب‌کارانه‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، نه با نیّت حل‌وفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
بی‌شک حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه‌ی دولت آمریکا و ایستادگی‌هایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد متعدّدی، از ورود زیانهای سنگین جلوگیری کند. با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.

۳) بندهای نه‌گانه‌ی قانون اخیر مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ی ذیل مصوّبه‌ی شورای عالی امنیّت ملّی، حاوی نکات مفید و مؤثّر است که باید رعایت شود، با این حال برخی نکات لازم دیگر نیز هست که همراه با تأکید بر تعدادی از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام میگردد.
اوّلاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.
ثانیاً: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.
سادساً: مطابق مصوّبه‌ی مجلس،‌ طرح و تمهیدات لازم برای توسعه‌ی میان‌مدّت صنعت انرژی اتمی که شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اکنون تا پانزده سال و منتهی به ۱۹۰ هزار سو است،‌ تهیّه و با دقّت در شورای عالی امنیّت ملّی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.
سابعاً: سازمان انرژی اتمی، ‌تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌ای سامان‌دهی کند که در پایان دوره‌ی هشت‌ساله هیچ کمبود فنّاوری برای ایجاد غنی‌سازیِ مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
ثامناً: توجّه شود که در موارد ابهام سند برجام، ‌تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاکرات است.
تاسعاً: وجود پیچیدگی‌ها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب میکند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.

با توجّه به آنچه ذکر شد، مصوبه‌ی جلسه‌ی ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیّت ملّی با رعایت موارد یاد شده تأیید میشود.
در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدّد به آن‌جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.
توفیقات جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
 
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۹ مهرماه ۹۴
+ تاریخ یک شنبه 4 بهمن 1394 ساعت 10:29 نویسنده نستوه |

+ تاریخ پنج شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 16:33 نویسنده نستوه |

+ تاریخ پنج شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 16:29 نویسنده نستوه |

 بر اساس برجام ایران باید تعهدات زیر را اجرایی کند:
 
۱) عدم ادامه‌ی ساخت وساز راکتور ناتمام موجود برمبنای طرح اولیه (بند۳)
 
۲) کالندریای (قلب رآکتور) موجود را خارج کرده (بند۳)
 
۳) پرکردن تمام کانال های کالندریا (قلب رآکتور) با بتن (بند۳)
 
۴) انبارکردن موجودی قرص های سوخت ومجتمع سوخت طبیعی تا زمان (...)(بند۱۰)
 
۵) تبدیل کردن قرص ها به UNH یا تعویض آن با معادل آن با اورانیوم طبیعی(بند۱۰)
 
۶)انجام تغییرات لازم در خطوط تولید سوخت طبیعی(بند۱۰)
 
۷)  صادرات تمامی آب سنگین مازاد بر نیاز راکتور مدرن اراک(بند۱۴)
 
۸) صادرات تمامی آب سنگین مازاد بر نیاز راکتور آب سنگین صفر قدرت(بند۱۴)
 
۹ و۱۰) آگاه سازی آژانس در مورد موجودی آب سنگین و تولید کارخانه تولید آب سنگین و اجازه نظارت بر مقدار آب سنگین ذخیره شده و تولید شده(بند۱۵)
 
۱۱) کاهش ظرفیت غنی سازی به ۵۰۶۰ ماشین سانتریفیوژ IR-۱ در نطنز (بند ۲۷)
 
۱۲) کاهش سطح غنی سازی به ۳.۶۷ درصد در نطنز(بند۲۸)
 
۱۳) برچیدن سانتریفیوژها ی مازاد در نطنز(بند ۲۹)
 
۱۴)برچیدن زیرساخت های مازاد در نطنز(بند ۲۹)
 
۱۵) برچیدن تمام ماشینهای سانتریفیوژ مازاد ماشینهای IR-۲m. (بند ۲۹)
 
۱۶) برچیدن لوله های انتقال گاز UF۶ شامل خطوط فرعی، شیرآلات، فشارسنج ها در سطح زنجیره ها و مبدل های فرکانس، تجهیزات مربوط به جمع آوری مواد همراه با پمپ های خلا وتله­ های شیمیایی متعلق به آنها. (بند ۲۹)
 
۱۷) انجام تحقیق و توسعۀ غنی سازی (محدود) به گونه¬ ای که برای جمع آوری اورانیوم غنی شده نباشد. (بند ۳۲)
 
۱۸و۱۹) پایان دادن به تحقیق رویIR۲m  تا تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ و یا تا روز شروع اجرای توافق جامع هر کدام دیرتر باشد، و خارج کردن ماشینهای سانتریفیوژ IR۲m از پایلوت نطنز (بند ۳۳)
 
۲۰ و ۲۱) پایان دادن به تحقیق رویIR۴  تا تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ و یا تا روز شروع اجرای توافق جامع، هر کدام دیرتر باشد، و خارج کردن ماشینهای سانتریفیوژ IR۴ از پایلوت نطنز (بند ۳۴)
 
۲۲) مخلوط کردن جریان گاز محصول و پسماند حاصل از زنجیره های IR۶ و  IR۸ با استفاده از لوله های جوش کاری شده(بند ۳۹)
 
۲۳) انجام تمام تستهای با اورانیوم بر روی ماشینهای سانتریفیوژ فقط در پایلوت نطنز
 
۲۴)محدود کردن تمام آزمایشات مکانیکی بر روی ماشین های سانتریفیوژ فقط در پایلوت نطنز و مرکز تحقیقات تهران (بند ۴۰)
 
۲۵) اصلاح زنجیره کاملIR-۱ (سکوی شماره ۶)، با خارج کردن لوله های انتقال گاز  UF۶شامل خطوط فرعی، شیر آلات، فشارسنج¬ها در سطح زنجیره و مبدل های فرکانس (بند ۴۱)
 
۲۶ و ۲۷ و ۲۸) در آوردن روتور ماشینهای سانتریفیوژ۱IR- در سکوی شماره ۱ و تزریق رزین اپوکسی داخل لوله های فرعی، لوله های خوراک دهی و محصول و پسماند و خارج کردن سیستم های کنترل و الکتریکی برای تاسیسات برق، خلا و آب خنک کننده (بند ۴۱)
 
۲۹) خالی کردن سکوی شماره ۶ (از دستگاه های سانتریفیوژ) ، تا زمانی که ایران برای برای استفاده در برنامه تحقیق و توسعه خود نیاز داشته باشد (بند ۴۱)
 
 ۳۰) انطباق زیر ساخت دو سکوی دیگر فردو (شماره ۴ و ۵) با شبیه آنچه در خطوط ۲و۳ هستند شامل اصلاح تمام لوله¬ های UF۶ (شامل جمع ¬آوری تمام لوله های فرعی) و ابزار دقیق مرتبط با آن (بند ۴۲)
 
۳۱) عدم انجام فعالیتهای غنی سازی اورانیوم در فردو (بند ۴۵)
 
۳۲)عدم انجام تحقیق و توسعه مربوط به غنی سازی اورانیوم در فردو(بند ۴۵) 
 
۳۳) عدم نگه داری هیچ گونه مواد هسته ای در فردو(بند ۴۵)
 
۳۴)  محدود کردن تعداد سانتریفیوژهای فردو به ۱۰۴۴ عدد ماشین سانتریفیوژ IR-۱ (بند ۴۶)
 
۳۵) اصلاح دو زنجیره که قبلاً UF۶ به آنها تزریق نشده است، برای تولید ایزوتوپ¬ های پایدار (بند ۴۶)
 
۳۶) قطع اتصال به لوله¬ های اصلی خوراک (بند ۴۶)
 
۳۷) حفظ دو زنجیره در وضعیت بدون کار و حفظ دو زنجیره  در حالت چرخش (بند ۴۶)
 
 ۳۸ و ۳۹) جمع آوری ماشین های دو زنجیره باقی مانده در همین سالن را با خارج نمودن تمام سانتریفیوژها و لوله های (بند ۴۷)
 
۴۰ و ۴۱) خارج کردن  تمام ماشین های سانتریفیوژ و زیرساخت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم در سالن دیگر فردو، انتقال ظرف یکسال (بند ۴۸)
 
۴۲ و ۴۳) رقیق کردن یا معاوضه تمام اورانیوم غنی شده مازاد بر ۳۰۰ کیلو گرم گاز UF۶ (یا معادل آن در ترکیبهای شیمیایی دیگر) با غنای تا ۶۷/۳ درصد ( با اورانیوم طبیعی) (بند ۵۷)
 
۴۴ و ۴۵) تبدیل تمام اکسید اورانیوم غنی شده به بین ۵ درصد و۲۰ درصد به سوخت صفحه¬ای راکتور تهران یا انتقال آن به خارج یا رقیق سازی آن(بند ۵۸)
 
۴۶ و ۴۷) انتقال به خارج ضایعات اکسید و یا سایر اشکال، یا رقیق سازی آن(بند ۵۸)
 
 ۴۸) ارائه یک موجودی اولیه از همه لوله های روتور سانتریفیوژ و بیلوز و گزارشهای بعدی در رابطه با تغییرات انجام شده بر روی این موجودی به آژانس (بند ۸۰)
 
۴۹) اجازه به آژانس تا این موجودی را با شمارش و کدگذاری، و از طریق محدودسازی و مراقبت برای همه لوله های روتور سانتریفیوژ و بیلوز شامل همه سانتریفیوژهای موجود و جدید، راستی آزمایی نماید. (بند ۸۰)
 
۵۰ و ۵۱) اعلام همه مکانها و تجهیزات محدود به ماشینهای فرم¬دهی سرد، ماشینهای پیچش الیاف و قالب های ساخت روتور را که به قصد تولید لوله ¬های روتور و بیلوز مورد استفاده قرار می¬گیرند، (بند ۸۰)
 
+ تاریخ پنج شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 16:16 نویسنده نستوه |

فامیل بازی هاشمی در سفرهای خارجی

هاشمی در دوران ریاست مجلس و ریاست‌جمهوری (دهه شصت و هفتاد) در خاطراتش به سفرهای خارجی و کاری خود اشاره می‌کند، سفرهایی که اقوام و فامیل هاشمی همراهش بوده‌اند.

 هاشمی در دوران ریاست مجلس و ریاست‌جمهوری (دهه شصت و هفتاد) در خاطراتش به سفرهای خارجی و کاری خود اشاره می‌کند، سفرهایی که اقوام و فامیل هاشمی همراهش بوده‌اند.

سفرهای خارجی در سال ۱۳۶۴

خاطرات سال ۱۳۶۴ هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که در سفرهای کاری و مهم هاشمی به لیبی و سوریه و چین و ژاپن، برخی افراد خانواده او نیز همره او بوده‌اند.

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۶۴: (سفر لیبی و سوریه)

«...عازم لیبی هستم. وقت هم کم دارم... ساعت ده و نیم به‌وقت‌تهران و هشت صبح به‌وقت لیبی وارد طرابلس شدیم. "سرگرد عبدالسلام جلود" عضو شورای فرماندهی لیبی با مراسم رسمی نظامی استقبال کرد. به هتل کبیر در ساحل دریای مدیترانه رفتیم. مذاکرات مقدماتی انجام شد. شام خوردیم و خوابیدیم. مهدی و یاسر هم با من هستند.»

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۶۴: (سفر لیبی و سوریه)

«... به اقامتگاه برگشتیم که کاخ ولیعهد سابق لیبی برادرزاده ملک ادریس است... ساعت یک بامداد به هتل رسیدیم و خسته خوابیدیم. یاسر و مهدی بعد از مدتی رسیدند.»

شنبه ۱ تیر ۱۳۶۴: (سفر لیبی و سوریه)

«نزدیک طلوع آفتاب برای نماز بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. کم‌خوابی دارم. منظره طلوع آفتاب در ساحل مدیترانه که از روی تختخواب مشهود است، خیلی زیباست. مواردی را که باید در بیانیه مشترک بیاوریم مسائل جنگ و لبنان و فلسطین یادداشت کردم که به وزارت خارجه بدهم...»

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۶۴: (سفر به چین و ژاپن)

«برای انجام کارهای قبل از سفر به چین و ژاپن به دفترم آمدم. درباره همراهان و برنامه‌ها تبادل‌نظرهایی شد... محسن هم از رفسنجان آمده بود که با من به سفر بیاید. ساعت شش به فرودگاه مهرآباد آمدیم و مصاحبه‌ای کردم و سپس با مراسم رسمی حرکت کردیم با دو هواپیما و حدود ۱۰۰ نفر همراه _شامل ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس و جمعی از معاونان رئیس‌جمهور و وزرا و وزیر امور خارجه و خبرنگاران و ... تمام شب در پرواز بودیم...»

چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۴: (سفر به چین و ژاپن)

«مهدی را بیدار کردم که صبحانه بخورد و با بچه‌ها دنبال کارش برود. حسن فرزند احمد آقا هم مثل بچه‌های من _ یاسر و مهدی _ همراه ما بود.»

سفرهای خارجی سال ۱۳۶۸

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۶۸: (سفر به مسکو)

«عفت و بچه‌ها را قبلاً به محل آورده بودند. بعد از استراحت و نماز، همراه سفیرمان آقای نوبری با اتومبیل تشریفات در خیابان‌های مسکو گشتیم. خیابان‌ها وسیع و تمیز و سرسبز است. کنار دانشگاه مسکو و پانوراما پیاده شدیم. در موزه پانوراما فضاهای جالبی از منظره آخرین جنگ‌های ناپلئون و روس‌ها و شکست نهایی ناپلئون است...»

سفرهای خارجی در سال ۱۳۷۱

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۱: (سفر به ترکمنستان)

«ساعت نه صبح با وزیران بازرگانی، اقتصاد، راه و ترابری، امور خارجه، نفت، محسن، مهدی و یاسر برای سفر به ترکمنستان به فرودگاه رسیدیم. قرار بود عفت و فاطی و فائزه هم باشند. ولی به خاطر عدم آمادگی همسر رییس‌جمهور ترکمنستان برای استقبال منصرف شدند...»

دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۷۱: (سفر به اندونزی)

«... کمی در سالن نشستیم و با آقای سوهارتو رییس‌جمهور اندونزی احوال‌پرسی کردیم... سر شب رفتیم مقداری شهر را گشتیم. خیابان‌های نبحل و بحرین و سودرمن که از مهم‌ترین‌اند. آقای قریشی سفیرمان توضیحات خوبی داد. برگشتیم و شام خوردیم و برنامه‌های تلویزیون را تماشا کردیم. بچه‌ها به هتل رفتند و من و عفت و یاسر و جمعی از پاسداران ماندیم...»

جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۷۱: (سفر به اندونزی)

«... عفت و بچه‌ها هم امروز تا عصر برنامه‌های متعددی داشته‌اند و سرگرم بوده‌اند؛ راضی‌اند.»

+ تاریخ پنج شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 14:29 نویسنده نستوه |

روحانی ۱۶ شهریور ۹۳:ما از رکود عبور کردیم/ روحانی ۲۹ دی ۹۴: بزرگترین مشکل کشور رکود است

پرده اول: از رکور عبور کردیم!

شهریور ماه ۹۳ بود که روحانی در مشهد مقدس و در حرم مطهر رضوی گفت: "ما به شما قول داده بودیم که بر رکود غالب خواهیم شد، ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ایم؛ بخشی از آن را که نیاز به قانون داشت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم، اما امروز در کنار حرم علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به ملت ایران اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کردیم."

اما چند روز پس از اعلام این خبر توسط روحانی تناقض‌گویی‌های مسئولان دولتی در این خصوص آغاز شد و اوج این تناقض‌ها در دولت نه همان نامه ۴وزیر، که صحبت‌های حسن روحانی در ۲۹ دی ماه ۹۴ بود.

پرده دوم: امروز مشکل ما رکود است!

روحانی روز گذشته(۲۹دی) در همایش "اجرای برجام" با بیان اینکه امروز بزرگترین مشکل کشور بیکاری، رکود و نبود رونق اقتصادی است، خاطرنشان کرد: کشور ما با خیلی از مشکلات ساختاری اقتصادی روبه‌رو است و من در نطق بودجه به برخی از آنان در مجلس شورای اسلامی اشاره کردم که ما در ۵ سال پیش رو باید چه کنیم تا از این مشکلات عبور کنیم.

اما با توجه به اظهارت رئیس جمهور و وزرا سوالی برای مردم به وجود می آ‌ید و آن سوال این است که "کدام را باور کنیم؟" آیا از رکود عبور کرده‌ایم یا رکود بزرگترین مشکل کشور است؟!

امروز مشکل اصلی ما بیکاری و رکود است و مشکل اصلی ما نبود رونق است و خیلی از مشکلات ساختاری و اقتصادی است.»

+ تاریخ پنج شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 14:10 نویسنده نستوه |